În Grecia antică s-a remarcat Aristofan, care a
realizat şi „Lysistrata”. Piesa este prelucrată de actorul şi regizorul
Yiannis Paraskevopoulos, care adaptează piesa cu expresiile din zilele noastre. Spectacolul „Lysistrata” se adresează
unui public reprezentat de tineri. Tineri care îşi doresc să fie grozavi, mai
întâi prin limbaj, apoi prin manifestări extravagante. Paraskevopoulos spune că această piesă vine „într-un moment de criză economică pentru a aduce spiritul scânteietor al
lui Aristofan”.
Rolul principal îl are Lysistrata. Este o femeie
experimentată în viaţă şi rolul ei este adaptat prin profilul unei tinere
revoltate, Iulia Colan. Conducătoarea este convinsă că oamenii s-au înstrăinat
din cauza războiului. Nu mai comunică, au uitat să iubească şi să fie bine
dispuşi. Iulia este o persoană energică şi rezolvă rolul
scenic admirabil.
Din cauza războiului şi a bărbaţilor care merg la
luptă în războiul peloponez dintre atenieni şi spartani, aceasta porneşte o
grevă sexuală a femeilor. Lysistrata le convinge pe atenience să asedieze
Fondul Public. Femeile ca şi celelalte personaje joacă rolul
pionului pe tabla de şah. Ele sunt controlate de femeia experimentată,
Lysistrata.
În piesă sunt prezente şi patru efigii care trimit
la conceptele fundamentale din filozofia și cultura chineză, Yin şi Yang. Aceste
concepte reprezintă forțele primordiale și complementare ce compun universul și
toate componentele acestuia. Avizaţi de apelul la limbajul piesei sunt
spectatorii tineri, dar pot fi şi provocaţi să gândească, prin monologurile
finale, cu evocări didactice, despre dramele lumii cauzate de războaiele
evocate. Un alt element care trimite spre prezent este
folosirea pancartelor în demonstraţiile de stradă sau chiar la intervenţiile de
violenţă.
Cu revolta pornită se aude şi muzica lui Kosmas
Efremides. Muzică cu accente rock, dar în anumite situaţii melodii ca în
cluburile destinate tinerilor. Aşa se porneşte şi nebunia generală. Paraskevopoulos foloseşte aproximativ 18 actori
care se implică activ. Remarcaţi sunt şi Adrian Andone cu rolul de
magistrat cu funcţie înaltă sau Nataşa Raab. Magistratul nu e de acord cu
părerea femeilor şi crede că au nevoie de bani pentru război. Nataşa Raab care este de partea femeilor, mâhnită, crede că „femeile vor să salveze ţara, au de terminat un război şi că
bărbaţii devorează impozite, devorează tot”. Tot ei îi aparţine şi amuzantul moment când începe
replica prin „Suflă, suflă, flu, flu, flu”.
Cu un stil simplu, „cea mai bărbată dintre
bărbaţi", Lysistrata are la final monologuri informative. Sunt prezente şi englezisme, precum "Bye,
bye", "Security", "Never mind" sau amuzantul "Are
you talking with us? Yes, i'm talking with you. Atunci talk-ineşte!" La finalul piesei, oamenii dansează într-un grup restrâns, însoţiţi de melodia "La Cucaracha" a anilor
"80.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu