5 mai 2015

Orașul care m-a crescut

Înainte să mă apuc să scriu articolul ăsta îmi veneau în minte toate festivalurile, târgurile și expozițiile, concertele, piesele de teatru, dar și concursurile la care am fost. Oltean fiind, get-beget, pasionat de mașini, gadgeturi și tot ce mișcă în orașul meu, am încercat de când am făcut majoratul să merg la cât mai multe evenimente culturale și nu numai.

Să văd cum stau lucrurile pe partea de cultură, cum stăm cu sportul, ce mai mișcă în centrul Craiovei și ce idei super tari le mai vin unora din orașul ăsta. Eu din toamnă voi merge la Timișoara la master, iar de fiecare dată când voi veni în Craiova, că doar aici am părinții și prietenii, prin vacanțe, voi încerca să nu-mi ies din ritm și să merg, să văd, să scriu, în continuare pe blog ce chestii tari am mai văzut la Craiova, și să spun lumii că și orașul ăsta este unul mișto care face trebușoare mai mult decât interesante.


Sursă foto: craiovaculturala.ro


Și dacă tot vă spuneam despre treburile mișto de aici, de ce să nu luăm, într-o ordine aleatorie, câteva evenimente culturale și nu numai pe care orice om care vine în vizită ar trebui să le vadă. 

Îmi plac foarte multe lucruri aici căci, de 22 de ani, de când n-am mai avut răbdare și am vrut să ies pe lume, am învățat orașul ăsta ca rugăciunile pe care le știu de la școală. Și mi-e foarte greu, căci poate dacă sar anumite lucruri, o să-mi fac o rubrică pe blog și voi scrie acolo tot ce vrei să vezi despre Craiova culturala. Și, uite cum îmi mai făcui încă o rubrică pe blog.

Dar, mai întâi, trebuie să mai știi că orașul ăsta, de care mi-e drag de mor, vrea să fie capitala culturala europeana. Și dacă va fi, atunci veți vedea și mai multe articole despre Craiova Capitala Culturala Europeana 2021.


Sursă foto: craiovaculturala.ro


Și, înainte să mă apuc să-ți spun ce lucruri tari se întâmplă aici, în Cetatea Banului, să știi că, dacă ești blogger, Casa de Cultura Traian Demetrescu te provoacă să scrii, la fel cum m-a provocat și pe mine și poți să câștigi unul dintre cele trei premii puse la bătaie, plus o noapte de cazare ca să vizitezi orașul, plus, îți decontează transportul de oriunde în România până la Craiova.

Și pentru că sunt atât de multe plusuri, mai vine încă unul - vei participa și la un blog-meet cu noi, bloggerii din Craiova. Doamne, și cât o să te distrezi!


FESTIVALURI


Iar acum, gata, în ordine aleatorie, îți prezint câteva evenimente la care trebuie să participi că sunt tare, dar tare interesante. Și, pe ordinea de zi sunt festivalurile.

Festivalul Internaţional „Shakespeare” - organizatori sunt Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Fundaţia „Shakespeare” Craiova, Centrul de Proiecte Culturale ArCuB Bucureşti și Institutul Cultural Român. Este un festival cu tradiție, drept dovadă și cei 20 de ani de când se tot organizează. Și da, mai mult Shakespeare decât în Craiova nu s-a văzut nicăieri în România.


Sursă foto: craiovaculturala.ro


Festivalul - concurs Naţional al Interpreţilor Cântecului Popular Românesc „Maria Tănase” - se face o dată la doi ani, iar dacă nu aveam o prietenă care să mă ducă la festivalul ăsta, poate că nici în ziua de astăzi nu știam cum e să vezi atâta lume atunci când se cântă muzică populară. Tot aici am învățat să joc, printre altele, și tărășelul. Să nu mai spun cum e să joci o sârbă oltenească. Dar vei descoperi și tu.


Sursă foto: craiovaculturala.ro



Sărbătoarea Zaibărului şi a Prazului - dacă mergi la Băilești o să vezi acolo oltenisme care o să te dea pe spate. Eu am fost și aici. Nici nu-ți stă mintea cum e să mănânci praz cu sare și să bei un zaibăr bun. Eu am un unchi la Timișoara și, de fiecare dată, când trec la el, îmi spune să-i aduc zaibăr că ăla este puterea Olteniei. Știe el ce știe.


Sursă foto: craiovaculturala.ro


Festivalul Internaţional de Sound & Slam Poetry - nu am fost niciodată la acest festival, deși mi-aș fi dorit să merg să văd cum este. Anul acesta îmi voi face timp și vă voi spune cum este. Se ține în octombrie, deci nu o să fie nicio problemă să nu mai merg.


Sursă foto: craiovaculturala.ro



Festivalul de Muzică Electronică „În poiană la Palilula” - este ultimul, dar nu cel din urmă. Îmi place festivalul ăsta de mor. Și da, este mișto rău de tot. Rău de tot, de tot. Este în iunie și se strâng foarte mulți oameni. De toate vârstele. Atât de mulți tineri încât prietenii mei spun, de fiecare dată, când este festivalul, că „aici este de noi”.


Sursă foto: craiovaculturala.ro



TÂRGURI


Aici găsești lucruri la fel de interesante. Și am participat și la această categorie de fiecare dată când am avut ocazia.

Târgul de Carte GAUDEAMUS - în fiecare an am fost să văd cu ce mai vin nou editurile, ce cărți îmi plac și la ce conferințe o să mai particip. Îmi place, îmi place de fiecare dată și, mai nou, anul acesta, studenții de la Jurnalism au participat la o conferință despre „de ce încă mai suntem în România?”. De văzut, de povestit.


Sursă foto: bucurestifm.ro

Ăsta sunt. Spuneam de ce am rămas în România
Sursă foto: andreeamelinescu.com

Târgul Meşterilor Populari - Doamne, expoziția asta în aer liber este pur și simplu genială. Vezi istorie. Și, mai mult decât atât, o să vezi ore și ore și alte ore muncite de oameni care vin să-și vândă operele la care au muncit. Anul trecut, prin octombrie, îmi spunea un nene că a lucrat șase ore în prima zi și alte cinci ore în a doua zi pentru a face un vas care, din punctul meu de vedere, era cam mic. Și dacă nu îi ieșea, se apuca de la capăt.


Sursă foto: craiovaculturala.ro



CONFERINȚE ȘI SIMPOZIOANE


Simpozionul Internaţional de Sculptură „Drumuri brâncuşiene” - se adresează sculptorilor profesioniști care au o activitate recunoscută și care au participat și la evenimentele naționale. Chiar anul acesta s-a ținut lângă teatrul meu drag o expoziție cu sculpturi urmând ca acestea să-și ocupe locul în spațiul public. Cam așa și de cel puțin trei ori mai interesant o să fie și acest simpozion pentru că și aceste lucrări își vor ocupa locul în Craiova, alături de craioveni.


Sursă foto: craiovaculturala.ro


Întâlnirile „SpectActor” - întâlnirile astea mi se par cele mai tari. Cele mai miș-to. Cele mai cool. Frate, tu-ți dai seama că eu l-am cunoscut și am vorbit cu Cristian Tudor Popescu, Daniel Barbu și cu Ion Cristoiu? Și cred că, la treaba asta, s-ar băga și mai mulți tineri dacă ar putea să primească într-un fel invitații la aceste întâlniri că sunt tare interesante și ai de învățat de la oamenii care vin să vorbească despre o anumită temă. Iar poza de mai jos este din arhiva personală care îmi este la fel de dragă ca momentul în care am luat decizia să merg la aceste întâlniri.




Și pe lângă toate aceste evenimente culturale mai sunt și concursurile organizate anual. Iar dacă este să mă pui să fac un top patru al evenimentelor de mai sus care mi-au plăcut tare mult - și pe care le-am prezentat în mod aleator - o să pun cam așa:



  • Întâlnirile „SpectActor”
  • Târgul de Carte GAUDEAMUS
  • Festivalul Internaţional „Shakespeare”
  • Festivalul de Muzică Electronică „În poiană la Palilula”
În plus, pentru că mi se permite, trebuie să vă mai spun și că am fost la Tradem la un concert susținut de Make sau Marius Matache că poate așa îl știți mai bine. Ce este drept, și recunosc, eu nici nu aveam idee că el cântă la chitară. Iar un selfie după concert merge numai bine.



Cum a fost atmosfera? Cum să fie dacă nu una decentă, interesantă, cu puțin aer de București și degajată. Spun degajată pentru că, ne-am simțit atât de bine încât am și cântat unele melodii cu acesta, după care am fost invitați să degustăm și o gură de vin. Și oameni frumoși am văzut în stânga și-n dreapta.

Așadar, ceea ce ați găsit mai sus este doar o parte a evenimentelor care au loc în Craiova. Orașul ăsta începe să se miște. Să facă niște pași importanți. Și mai sunt oameni care vor să facă treabă aici, nu au plecat chiar toți, să știți. Căci pe unii dintre ei i-am cunoscut.

Și pentru că vă spuneam că este un concurs mie mi-ar plăcea să văd cât mai mulți bloggeri care vin să vadă, să trăiască o zi sau chiar mai multe cu noi, bloggerii olteni și nu numai, iar dacă le place citim la ei pe blog, zic. Să vadă și Parcul Nicolae Romanescu sau Grădina Botanică, un English Park sau chiar Muzeul de Artă.

Sigur că sunt mult mai multe concerte, festivaluri și târguri, însă nu mi-ar ajunge timpul pe care îl am să vă scriu despre fiecare în parte, ca să vedeți cât de super tari sunt aceste evenimente aici. Însă, încerc, încerc.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu